2007-2013
W latach 2010 - 2011 Miejska Komunikacja Samochodowa Sp. z o.o. zrealizowała projekt pn.: „Rozbudowa i modernizacja infrastruktury techniczno komunikacyjnej lokalnego transportu publicznego w Mielcu wraz z wymianą taboru autobusowego”. Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w ramach konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski w Rzeszowie w czerwcu 2009r. Po pozytywnej ocenie formalnej, merytorycznej i strategicznej wniosek został wyłoniony do dofinansowania.Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013, oś priorytetowa 2. Infrastruktura techniczna, działanie 2.1. Infrastruktura komunikacyjna, schemat D Transport publiczny. Wysokość dofinansowania wyniosła 7 905 152,26 zł, zaś całkowita wartość projektu to kwota 11 595 182,04zł.
Głównym celem projektu było zwiększenie dostępu oraz poprawa systemu komunikacji miejskiej i powiązań komunikacyjnych na obszarze Gminy Miejskiej oraz gmin sąsiadujących, poprzez utworzenie i uruchomienie nowoczesnych zintegrowanych systemów zarządzania i monitorowania flotą pojazdów MKS wraz z wymianą taboru autobusowego oraz wdrożenie systemu Mieleckiej Karty Miejskiej w formie elektronicznej portmonetki
Realizacja projektu obejmowała następujące etapy:
- Adaptacja istniejącego budynku MKS do celów zarządzania dynamiczną informacją pasażerską więcej
- Wyposażenie w niezbędny sprzęt i infrastrukturę z oprogramowaniem budynku MKS i taboru w tym:
a) Doposażenie posiadanego taboru tj.:
- tablice elektroniczne wewnątrz autobusów
- kasowniki
- autokomputery
- urządzenia niezbędne do nawiązania łączności z centrum zarządzania
b) Zakup i instalacja sprzętu informatycznego niezbędnego do funkcjonowania centrum m.in. komputery, sieć, serwer.
c) Zakup oprogramowania komputerowego3. Zakup wolnostojących punktów doładowań biletów elektronicznych (6 szt.) - Zakup bezkontaktowych kart elektronicznych
- Zakup elektronicznych tablic na przystankach (3-wierszowch i 5 wierszowych)
- Zakup 2 szt. autobusów zasilanych gazem ziemnym CNG
- Zakup 10 szt. autobusów zasilanych olejem napędowym
- I dostawa - 3 szt. autobusów Solaris Urbino 8,9 LE
- II dostawa - 7 szt. autobbusów Solaris Urbino 8,9 LE
2014-2020
Projekt pn. „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego dla MOF Mielec” realizowany jest przez Gminę Miejską Mielec w partnerstwie z Gminą Przecław w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.
Celem projektu, jest zwiększenie wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego na obszarze Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Mielca poprzez rozwój i integrację systemów publicznego transportu zbiorowego w mieście.Zakres projektu obejmuje:
- Zakup 14 niskoemisyjnych jednostek taboru pasażerskiego,
- Budowę i przebudowę linii komunikacji miejskiej (przedłużenie ul. Powstańców Warszawy),
- Budowę pętli autobusowej na skrzyżowaniu ul. Szarych Szeregów i Powstańców Warszawy wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
- Budowę parkingu „Park & Ride” z 69 miejscami parkingowymi jako etap I przebudowy dworca przesiadkowego,
- Budowę ścieżek rowerowych o długości 2,8 km i chodnika wzdłuż ul. Powstańców Warszawy,
- Budowę zaplecza technicznego (budynek warsztatowy, myjnia dla autobusów i infrastruktura towarzysząca),
- Budowę zatoki autobusowej w Rzemieniu.
- Wykonanie opracowań:
a. System identyfikacji wizualnej publicznego transportu zbiorowego i informacji komunikacyjnej miasta Mielca
b. Optymalizacja rozkładu jazdy
c. Program ograniczenia niskiej emisji
d. Studium planowania układów komunikacyjnych dla MOF
Wraz zakupem taboru zaplanowano następujące zmiany w rozkładzie jazdy:
- utworzenie nowych linii komunikacyjnych o nr 3 i 7,
- przedłużone linii o nr 5
- zwiększenie częstotliwości kursowania na linii „K” (po wdrożeniu optymalizacji będzie to linia nr 1)
W efekcie inwestycja przyczyni się do rozwoju i integracji systemów publicznego transportu zbiorowego w mieście.
Wartość projektu ogółem wynosi: 44 976 719,78 zł, zaś wartość dofinansowania (wkładu Funduszy Europejskich): 29 835 136,78 zł. Projekt rozpoczął się 27 lipca 2015 r., a jego ostateczne zakończenie planowane jest na 26 października 2018 r.