Informujemy, że od dnia 1 października 2025 r. zostanie wprowadzona bezpłatna komunikacja miejska dla mieszkańców miasta Mielca. Aby skorzystać z tego uprawnienia, niezbędne będzie posiadanie imiennej Mieleckiej Karty Miejskiej (MKS, MKR3+, aplikacji mobilnej), na której zostanie zapisany bilet bezpłatny. Bilet ten będzie ważny przez 12 miesięcy od daty potwierdzenia uprawnień i będzie podlegał corocznej weryfikacji.
Osoby, które posiadają Mielecką Kartę Miejską, nie będą musiały wyrabiać nowej. Wystarczy, że dostarczą odpowiednie dokumenty, aby zaktualizować dane na karcie.
Kto może ubiegać się o wydanie Mieleckiej Karty Miejskiej i korzystać z bezpłatnych przejazdów?
_____________________________________________________________________________________________
O wydanie Mieleckiej Karty Miejskiej mogą ubiegać się osoby zamieszkałe na terenie Gminy Miejskiej Mielec oraz niepełnoletni członkowie ich rodzin, którzy okażą dokumenty dotyczące ich miejsca zamieszkania i rozliczania podatków w Mielcu. Podstawowym dokumentem uprawniającym do uzyskania uprawnienia do bezpłatnych przejazdów będzie deklaracja podatkowa PIT, w której wskazany będzie mielecki adres zamieszkania.
O wydanie Mieleckiej Karty Miejskiej może ubiegać się osoba która:
- Rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Mielcu oraz deklaruje w zeznaniu podatkowym, że jego miejscem zamieszkania jest Gmina Miejska Mielec.
- Jest członkiem rodziny osoby wymienionej w ust.1) nieosiągającym dochodów opodatkowanych tj. współmałżonkiem, dzieckiem do ukończenia 18 roku życia lub do ukończenia nauki, nie dłużej niż do ukończenia 25 roku życia.
- Jest emerytem lub rencistą posiadającym formularz PIT-40A (otrzymany w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych) oraz deklaruje w formularzu, że jego miejscem zamieszkania jest Gmina Miejska Mielec.
Aby uzyskać prawo do bezpłatnych przejazdów, należy okazać do wglądu jeden z poniższych dokumentów:
_______________________________________________________________________________________________________
1. Pierwszą stronę zeznania rocznego PIT za rok poprzedni, poświadczonej przez Urząd Skarbowy:
a) W przypadku składania zeznania rocznego PIT w Urzędzie Skarbowym (kserokopia lub skan) - pieczęć wpływu.
b) W przypadku złożenia deklaracji w formie elektronicznej – urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) zawierającego wygenerowany numer dokumentu zgodny identyfikatorem dokumentu PIT.
2. W przypadku dzieci niepełnoletnich do ukończenia 18 roku życia – dokument jednego z rodziców/opiekunów prawnych, o którym mowa w ust.1 wraz z oświadczeniem potwierdzającym status mieszkańca.
3. W przypadku dzieci pełnoletnich uczących się, nieosiągających dochodu – dokument jednego z rodziców/opiekunów prawnych, o którym mowa w ust.1) wraz z oświadczeniem potwierdzającym status mieszkańca.
4. W przypadku opieki prawnej – dodatkowo orzeczenie właściwego sądu.
5. W przypadku emerytów i rencistów nie składających deklaracji w Urzędzie Skarbowym – zeznanie roczne PIT-40A z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Strefy biletowe od 1 października 2025 r.
_______________________________________
Z dniem 1 października 2025 roku obowiązywać będą trzy strefy biletowe:
- Strefa miejska "0" – obejmująca wszystkie przystanki położone na terenie Gminy Miejskiej Mielec, której granice wyznaczają następujące przystanki: Legionów Dworek 01,02; Jana Pawła 02,03; Rzochowska Pętla 11,12; Kilińskiego Oczyszczalnia 07,08; Sienkiewicza Lotnisko 11,12; Mościska 01,02.
- Strefa podmiejska "1" – obejmująca przystanki w obrębie Gminy Miele, której granice wyznaczają następujące przystanki: Goleszów 09, 10, Chrząstów Pętla 11, Szydłowiec Pętla 09, Trześń Pętla 11, Chorzelów Pętla 15, Rzędzianowice Pętla 19.
- Strefa podmiejska "2" – obejmująca przystanki poza granicami administracyjnymi Gminy Miejskiej Mielec oraz Gminy Mielec.
Przejazdy bezpłatne dla mieszkańców Miasta Mielca będą obowiązywać wyłącznie w granicach administracyjnych Gminy Miejskiej Mielec czyli w strefie 0.
Ograniczenie to nie dotyczy osób które posiadają prawo do bezpłatnych przejazdów z innych tytułów na podstawie Uchwały Nr XLI/413/2017 Rady Miejskiej w Mielcu z dnia 19 grudnia 2017 r. z późn. zm. - np. ukończenie 70 roku życia, posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu znacznym, posiadanie odznaki „Zasłużony Honorowy Dawca Krwi itp.
Wykaz osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów znajduje się tutaj
Rejestracja przejazdów.
________________________
Każda osoba uprawniona do bezpłatnych przejazdów będzie zobowiązana do zarejestrowania swojego przejazdu poprzez przyłożenie Mieleckiej Karty Miejskiej do kasownika tuż po wejściu do autobusu.
Kiedy należy opłacić przejazd?
______________________________
Mieszkańcy Gminy Miejskiej Mielec, którzy będą chcieli podróżować poza miasto, będą zobowiązani do uiszczenia opłaty zgodnie z obowiązującym cennikiem, chyba że przysługują im inne uprawnienia (np. z tytułu statusu seniora, osoby niepełnosprawnej czy honorowego dawcy krwi).
Zaznaczamy, że dotychczasowe uprawnienia do bezpłatnych i ulgowych przejazdów, jak również cennik biletów za przejazdy autobusami MKS pozostaną bez zmian.
Osoby, które nie potwierdzą swojego miejsca zamieszkania w Mielcu, również będą zobowiązane do opłacenia przejazdów zgodnie z obowiązującą taryfą.
_ _ _
Dokumenty do pobrania:
- Uchwała Nr IX/103/2024 Rady Miejskiej w Mielcu z dnia 30 grudnia 2024 r. o zmianie uchwały w sprawie ustalenia uprawnień do przejazdów bezpłatnych i ulgowych w komunikacji miejskiej w Mielcu realizowanej na obszarze Gminy Miejskiej Mielec oraz gmin, które przystąpiły do porozumień międzygminnych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego (Dz.U.W.P z dnia 10.01.2025 r., poz. 240).
pobierz (.pdf) |
- Uchwała Nr IX/104/2024 Rady Miejskiej w Mielcu z dnia 30 grudnia 2024 r. o zmienie uchwały w sprawie ustalenia cen i opłat za usługi przewozowe, sposobu ustalania wysokości opłaty dodatkowej oraz manipulacyjnej, przepisów taryfowych w komunikacji miejskiej w Mielcu, realizowanej na obszarze Gminy Miejskiej Mielec oraz gmin, które przystąpiły do porozumień międzygminnych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego (Dz.U.W.P z dnia 10.01.2025 r., poz. 241).
pobierz (.pdf) |
Uchwały wchodzą w życie z dniem 1 października 2025 r.